flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Господарський суд Одеської області

2005 р. Суддя Пригуза П. Д. "Відсутній боржник. Проблеми покинутих підприємств, «кинутих» кредиторів та обікраденої держави"

17 січня 2018, 15:52

 П. Д. Пригуза,

суддя господарського суду Херсонської області
 
Відсутнійборжник.
Проблемипокинутихпідприємств,
«кинутих»кредиторівтаобікраденоїдержави
 
У провадженні господарських судів останнім часом значно зростає кількість заяв кредиторів про визнання банкрутом так званих відсутніх боржників, порядок визнання банкрутом яких передбачений ст. 52 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», (далі - Закон). Так, господарським судом Херсонської області в 2003 р. було розглянуто 49 справ про визнання банкрутом відсутніх борж­ників, а в 2004 р. - майже вдвічі більше - 96.
Це категорія справ, тенденція па зростання яких і в 2005 р. стійка, викли­кає певне занепокоєння та невдоволення станом тих обставин, що виникають при ліквідації таких суб'єктів господарювання.
Визнання боржника банкрутом та його ліквідація — це клопітка, нелегка та недешева процедура, яка виконується відповідно до Закону. Заявниками (ініціаторами) порушення провадження у справі про банкрутство відсутньо­го боржника є, як правило, органи державної податкової служби, Пенсійного фонду України та інших державних органів та установ. Згідно з п. 2 та 3 ст. 52 Закону господарський суд у двотижневий строк із дня винесення ухвали про порушення провадження у справі про банкрутство відсутнього боржника ви­носить постанову про визнання відсутнього боржника банкрутом, відкриває ліквідаційну процедуру і призначає ліквідатором ініціюючого кредитора за згодою останнього. У разі виявлення майна відсутнього боржника ліквідато­ра має бути замінено за клопотанням кредитора арбітражним керуючим, про що господарський суд виносить ухвалу.
Отже, ліквідацію відсутнього боржника здійснює державний орган чи ус­танова. На здійснення заходів у ліквідаційній процедурі всі витрати лягають па такого ініціюючого кредитора, як держава. Щонайменше держава втрачає кошти на відрядження конкретного працівника для участі в судових засідан­нях, на збір відповідних відомостей, доказів, розсилку листів, запитів, витра­чає велику кількість робочого часу державних службовців органів державної податкової служби та інших органів, а також працівників апарату судів.
Якщо ліквідатор — податкова інспекція виявить будь-яке майно чи гро­шові кошти, що знаходяться на рахунках відсутнього боржника, то такого ліквідатора суд зобов'язаний замінити па професійного ліквідатора — арбітражного керуючого. Арбітражний керуючий — це підприємець, який відповідно до Закону не надає безкоштовних послуг. Оплата послуг такого арбітражного керуючого має здійснюватися ініціюючим кредитором у розмірі двох мінімальних заробітних плат на місяці, з моменту призначення арбіт­ражного керуючого ліквідатором відсутнього боржника.
Остання ситуація викликає протест з боку податкових органів з тих мо­тивів, що такі витрати на оплату послуг арбітражних керуючих не передба­чені їх кошторисами та іп. Отже, у разі несплати арбітражному керуючому-ліквідаторові вартості послуг, суди за позовами таких ліквідаторів стягують кошти з ініціюючого кредитора.
Тобто арбітражному керуючому за послуги щодо ліквідації відсутнього боржника, за наявності у нього власників, платить держава, бюджет - всі громадяни України. Таку ситуацію можна змінити керуючись досвідом ін­ших сусідніх держав, де в законодавстві про неспроможність передбачається, що власник (власники) банкрута повинен відшкодувати витрати, які були здійснені при виконанні ліквідаційної процедури.
Громадянам України і чинним законодавством, і тим, що діяло раніше надаються широкі можливості для створення підприємства. Відповідно до ст. 45 ГК України підприємництво в Україні здійснюється в будь-яких організаційних формах, передба­чених законом, на вибір підприємця.
Відповідно до п. 4 ст. 57 ГК України статут суб'єкта господарювання разом з інши­ми відомостями повинен містити відомості про його найменування і місцезнаходжен­ня, про органи управління і контролю, їх компетенцію, про умови реорганізації та ліквідації суб'єкта господарювання, а також інші відомості, пов'язані з особливостями організаційної форми суб'єкта господарювання, передбачені законодавством.
Треба наповнити змістом та зробити дієвим конституційний принцип, закладений в ст. 13 Конституції України, де зазначено, що власність зобов'язує, та вона не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Чинне законодавство не передбачає для засновників підприємства обов'язку ліквідувати створену ними юридичну особу, яка неспроможна виконувати свої цілі та мету створення, неспроможна виконати свої грошові зобов'язання перед кредиторами. Немає також і відповідальності за нездійснення ліквідації власником створеної ним юридичної особи.
Саме вказані прогалини в законодавстві і є підґрунтям для такої поведінки власни­ка підприємства - створив, покористувався, «напрацював» боргів перед державою (по­датки, збори) та іншими кредиторами і кинув справу. Далі такий власник може ство­рити нове підприємство, діяльність якого матиме такі самі результати, що й попереднє. Відповідальність за такі дії не передбачена законодавством, і держава за свій кошт, бе­зоплатно для власника, сама ліквідує такого «покинутого боржника».
Серед цієї категорії банкрутів останнім часом з'явилися підприємства комунальної власності сіл, селищ, міст, споживчої кооперації та інших. Здається, що підприємство комунальної власності не може бути боржником, адже у такого суб'єкта господарюван­ня є орган, уповноважений управляти його майном в інтересах місцевої громади, при­значати керівника та опікуватися його долею. Чи можна вважати такого боржника відсутнім?
Слід зазначити, що на практиці власниками підприємств та їх керівниками не ви­конується закріплений в її. 5 ст. 7 Закону обов'язок боржника звернутися в місячний строк до господарського суду з заявою про порушення справи про банкрутство при на­станні вказаних у Законі обставин.
Практика показує, що фактично є покинутим не саме підприємство як цілісний майновий комплекс. Власники та керівники підприємств спочатку «вирішують» долю майнових активів такого підприємства, залишають фактично тільки установчі доку­менти такого боржника, а потім перестають звітувати, припиняють діяльність, звільня­ють керівника і, врешті-решт, забувають про свої обов'язки як власники майна.
Причина такої поведінки боржника полягає, в тому, що Закон не передбачає відповідальності власника (власників) та керівника підприємства за невиконання вказаної вимоги Закону, а тому можна зробити висновок, що Закон стимулює власни­ка боржника покинути своє підприємство.
Підтвердженням такого висновку може бути формула, що закріплена в ст. 105 ЦК України та ст. 51 Закону. Так за ст. 105 ЦК передбачаються обов'язки особи, яка прий­няла рішення про припинення юридичної особи, а ст. 51 Закону передбачає особли­вості застосування процедури банкрутства щодо боржника, який ліквідується власни­ком. У п. 1 ст. 51 Закону зазначається, що <...1. Якщо вартості майна боржника — юри­дичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передба­ченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.
У разі виявлення обставин, зазначених у абзаці першому цієї частини, після прий­няття рішення про ліквідацію до створення ліквідаційної комісії (призначення лікві­датора) заява про порушення справи про банкрутство подасться власником майна боржника (уповноваженою ним особою)....>,
Далі в п. 6 ст. 51 зазначено, що <... 6. Власник майна боржника (уповноважена ним особа), керівник боржника, голова ліквідаційної комісії (ліквідатор), які допустили порушення вимог частини першої цієї статті, несуть солідарну відповідальність по незадоволених вимогах за грошовими зобов'язаннями та зобов'язаннями щодо сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) боржника...>.
Із наведених пунктів норм ст. 105 ЦК та ст. 51 Закону чітко видно, що головним критерієм для відповідальності власника майна та інших осіб, вказаних у ст. 51 є прий­няте рішення про ліквідацію.
Навіть з неглибокого аналізу вказаної норми зрозуміло, щоб уникнути відповідаль­ності щодо незадоволених вимог - не треба приймати жодного рішення про ліквідацію боржника. Власники (засновники) виходять із принципу - немає бумажки - немає проблем. Без наявності рішення - немає відповідальності.
Тобто фактично Закон закріпив два правила для власника (засновників), одне з них писане правило, інше — ні:
1. Якщо власник прийняв рішення про ліквідацію боржника, то він зобов'язаний провести його ліквідацію за ст. 51 під страхом майнової відповідальності за порушен­ня цього порядку. Це можна назвати — правило писане!
2. Якщо власник не прийняв рішення про ліквідацію боржника - ні за що відпо­відальності не несе - це правило випливає із Закону - це правило не писане!
Отже, український Закон про неспроможність — це правила поведінки, що написа­ні для порядних бізнесменів, без врахування того факту, що ним користуються всі, хто працює за неписаними правилами.
Тож власники не приймають рішень про ліквідацію і ухиляються від здійснення процедури ліквідації, яка передбачена ст. 33-36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців». Причина - треба витрача­ти кошти, що належать самим власникам (засновникам) підприємства.
Відповідно до норм ЦК України, на наш погляд, не виключається можливість відшкодування витрат з колишніх власників відсутніх боржників, які понесені держа­вою на процедуру ліквідації їхніх підприємств. Наприклад, на підставах ст. 322 ЦК Ук­раїни (Тягар утримання майна), відповідно до якої власник зобов'язаний утримувати майно, що йому належить та на підставі п. 8 ст. 16 ЦК України.
Дехто може заперечити, вказавши на те, що власник не відповідає за зобов'язан­нями створеної ним юридичної особи, а тому з власника неможливо буде відшкодува­ти вказані витрати.
За загальним правилом, закріпленим Законом України «Про власність», власник не несе відповідальності за зобов'язаннями, створеної ним юридичної особи. Але, у цьому випадку йдеться про зобов'язання, що виникають не у юридичної особи, яка ліквідується, не з її господарської діяльності, а з дій у процедурі припинення такої юридичної особи. Тому власник має відшкодувати вказані витрати.
За кожною заявою органу ДПС та інших кредиторів про визнання відсутнього боржника банкрутом слід направляти до прокуратури повідомлення в порядку ст. 90 ГПК України для відповідної перевірки, оскільки в діях керівників та власників «відсутнього боржника» є немало ознак діянь, що переслідуються у кримінальному по­рядку, а саме статей 219-221 КК України:
                     доведення до банкрутства, тобто умисне, з корисливих мотивів, іншої особистої заінтересованості або в інтересах третіх осіб вчинення власником або службовою осо­бою суб'єкта господарської діяльності дій, що призвели до стійкої фінансової неспро­можності суб'єкта господарської діяльності, якщо це завдало великої матеріальної шкоди державі чи кредитору;
                      умисне приховування громадянином — засновником або власником суб'єкта гос­подарської діяльності, а також службовою особою суб'єкта господарської діяльності своєї стійкої фінансової неспроможності шляхом подання недостовірних відомостей, якщо це завдало великої матеріальної шкоди кредиторові;
                      умисне приховування майна або майнових обов'язків, відомостей про майно, пе­редача майна в інше володіння або його відчуження чи знищення, а також фаль­сифікація, приховування або знищення документів, які відображають господарську чи фінансову діяльність, якщо ці дії вчинені громадянином — засновником або влас­ником суб'єкта господарської діяльності, а також службовою особою суб'єкта госпо­дарської діяльності у разі банкрутства і завдали великої матеріальної шкоди.
Відповідно до примітки в ст. 218 КК України матеріальна шкода вважається вели­кою, якщо вона у п'ятсот і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум до­ходів громадян, це - не менше 8500.00 грн.
Санкція за вказані правопорушення — штраф від п'ятисот до тисячі неоподаткову­ваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років, з поз­бавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
Захист майнового права та інтересу держави з притягнення до відповідальності власників боржника та стягнення витрат ліквідаційної процедури з колишніх влас­ників боржника міг би здійснити прокурор.
Якщо ситуацію законодавець не виправить, то, проблема покинутих підприємств буде збільшуватися, а разом з ними і проблеми «кинутих» кредиторів.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ
Категорія справ, передбачених ст. 52 Закону на перший погляд дуже проста.
За заявами кредиторів вимагається визнати банкрутом відсутнього боржника в по­рядку ст. 52 Закону, як правило, за безспірними грошовими вимогами, що підтверд­жені відповідним рішенням суду та виконавчими документами, розрахунками, декла­раціями та іншим.
Але останнім часом, а саме після видання Президією ВГСУ Рекомендацій «Про де­які питання практики застосування Закону України «Про відновлення платоспромож­ності боржника або визнання його банкрутом» від 04.06.2004 р., виникло неоднознач­не розуміння і тлумачення положень ст. 52 Закону щодо визначення підприемства-боржника відсутнім. Безпосередньо в п. 4.7. Рекомендацій вказується, що <... У вирішенні питання про порушення провадження у справі про банкрутство відсутньо­го боржника згідно зі статтею 52 Закону, судам слід враховувати, що наявність хоча б однієї з ознак відсутнього боржника, передбачених частиною першою статті 52 Зако­ну, є достатньою для порушення провадження у справі...>.
Із виняткової категорії, тобто такої, що була нечисленна, ця категорія справ, при розширеному тлумаченні ознак відсутнього боржника стає основним правилом щодо порядку ліквідації боржника.
При застосуванні ст. 52 Закону виникає багато питань, в тому числі — скільки кон­кретних ознак відсутності боржника міститься в нормі ст. 52 Закону та чи дійсно кож­на з них може бути підставою для порушення справи про банкрутство такого боржни­ка, чи, можливо то що, ст. 52 Закону містить лише одну ознаку відсутності боржника - припинення господарської (підприємницької) діяльності, а інші обставини лише підтверджують, факт припинення боржника.
Так, ст. 52 має таку назву: <..Стаття 52. Особливості банкрутства відсутнього борж­ника...> а п. 1 ст. 52 має такий зміст: <...1. У разі, якщо громадянин-підприємець — боржник або керівні органи боржника — юридичної особи відсутні за її місцезнахо­дженням, або у разі ненадання боржником протягом року до органів державної подат­кової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бухгал­терської звітності, а також за наявності інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника, заява про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника може бути подана кредитором незалежно від розміру його вимог до боржника та строку виконання зобов'язань...>.
Згідно зі ст. 52 Закону перелік ознак не є визначеним та, відповідно, не с вичерп­ним. Тобто таких ознак, які вказують саме на можливе припинення діяльності борж­ника може бути безліч.
Відсутність боржника — це факт, який має юридичне значення та який мас бути підтверджений відповідними доказами і повинен бути встановленим судом. Тільки після встановлення факту відсутності боржника, можна перейти до здійснення проце­дури, передбаченої ст. 52 Закону.
Конструкція вказаної норми Закону побудована так, що її зміст дає змогу відокре­мити дві підстави для визнання боржника відсутнім:
1. Відсутність особи за її місцезнаходженням, а також наявність інших ознак, ідо свідчать про відсутність підприємницької діяльності боржника.
2. Ненадання боржником протягом року до органів державної податкової служби згідно із законодавством податкових декларацій, документів бухгалтерської звітності, а також наявність інших ознак, що свідчать про відсутність підприємницької діяль­ності боржника.
Тобто із формулювання Закону випливає, що у разі відсутності особи боржника за його офіційною адресою місцезнаходження чи місця проживання, або ненадання ним звітності протягом року явно не достатньо для того, аби стверджувати, що боржник відсутній, оскільки, за змістом вказаної норми, це припущення має бути підтверджене також іншими доказами, що засвідчують відсутність підприємницької діяльності боржника.
Отже, з викладеного випливає, що відсутній боржник в розумінні ст. 52 Закону - це суб'єкт господарювання (підприємець), який припинив підприємницьку діяльність. А всі ті «ознаки» мають бути направлені на доведення факту припинення діяльності.
Щодо відсутності боржника за своїм місцезнаходженням, або ненадання ним звітності - це лише деякі головні ознаки, що можуть свідчити у сукупності з іншими доказами про припинення підприємницької діяльності боржником.
Щодо встановлення відсутності фізичної особи-підприємця в основному проблем­них питань не виникає. Виникають вони у зв'язку з розглядом заяв про визнання бан­крутом відсутнього боржника - юридичної особи.
Для більш повного розуміння ознак відсутності боржника слід зазначити, що ст. 52 Закону передбачає відсутність за місцезнаходженням не всіх органів управління боржника (вищого органу, виконавчих і контролюючих органів), а лише керівних ор­ганів боржника. Поняття керівних органів суб'єктів господарювання законодавством не визначається, а тому слід дати визначення цим органам, відсутність яких за місцез­находженням боржника є ознакою припинення діяльності.
Визначення терміна «керівні органи» можна зробити із аналізу законодавства, що регулює порядок створення, реєстрації та діяльності суб'єктів господарювання.
Так, відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», далі Закон про реєстрацію підприємців, місцезнахо­дження юридичної особи — місцезнаходження постійно діючого виконавчого органу юридичної особи, а в разі його відсутності — місцезнаходження іншого органу чи осо­би, уповноваженої діяти від імені юридичної особи без довіреності (далі — виконавчий орган), за певною адресою, яка вказана засновниками (учасниками) в установчих до­кументах і за якою здійснюється зв'язок з юридичною особою.
Цивільним кодексом України (ст. 97) встановлено, що управління товариством здійснюють його органи. Органами управління товариством є загальні збори його учас­ників і виконавчий орган, якщо інше не встановлено законом.
                     Законом України «Про господарські товариства», також, передбачено, що виконав­чим органом акціонерного товариства, який здійснює керівництво його поточною діяльністю, є правління або інший орган, передбачений статутом.
Роботою правління керує голова правління, який призначається або обирається відповідно до статуту акціонерного товариства. Голова правління акціонерного това­риства мас право без довіреності здійснювати дії від імені товариства.
У товаристві з обмеженою відповідальністю створюється виконавчий орган: ко­легіальний (дирекція) або одноособовий (директор). Дирекцію очолює генеральний директор. Дирекція (директор) діє від імені товариства в межах, встановлених цим За­коном та установчими документами.
Генеральний директор має право без довіреності виконувати дії від імені товарист­ва. Інші члени дирекції також можуть бути наділені цим правом.
Відповідно до п. З ст. 65 ГК України, для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) або уповноважений ним орган призначає (обирає) керівника підприємства.
Отже, керівний орган - це керівник підприємства - суб'єкта господарювання. «Керівні органи» в розумінні, ст. 52 Закону — це фізична особа (особи), член постійно діючого виконавчого органу юридичної особи, який уповноважений за статутом діяти від імені юридичної особи без довіреності.
Однозначною є вимога Закону, що керівник (виконавчий орган) зобов'язаний зна­ходитися за певною адресою, яка вказана засновниками (учасниками) в установчих документах і за якою здійснюється зв'язок з юридичною особою.
У зв'язку з викладеним, постає питання: чи є достатньою підставою для визнання банкрутом боржника, чий керівник (виконавчий орган) відсутній за адресою, що вка­зана в установчих документах? Якщо так, то питання що виникають - який термін ча­су відсутності керівного органу можна вважати відсутністю юридичної особи (припи­ненням діяльності) та вимагати визнання його банкрутом? Чи всякий кредитор може звернутися до суду про визнання банкрутом боржника, який має ознаки, передбачені ст. 52 Закону? Можливо таким кредитором є тільки органи державної податкової служби, про які йдеться саме в ст. 52 Закону?
Аналіз такої обставини як відсутність керівника дає підстави стверджувати, що не є тотожними включені до ст. 52 Закону поняття «відсутній боржник», «відсутній керівний орган», «відсутність підприємницької діяльності». Якщо поставити між вка­заними поняттями знак рівності, то можна стверджувати, що за наявності підтвер­дження хоча б одного з них є підстави визнати такого боржника банкрутом. Саме по­няття «відсутність підприємницької діяльності» є найбільш широким і містить усі інші ознаки, зокрема й відсутність керівного органу, тому нелогічним та неправильним є визнання банкрутом боржника, керівника якого немає за адресою підприємства.
Несприйнятливою є позиція, що факт відсутності керівного органу боржника за місцем його державної реєстрації є підставою для порушення справи про банкрутство та визнання такого суб'єкта банкрутом. Цілком можливо, що керівник тимчасово був відсутній саме в час здійснення перевірки, або перевірка здійснювалася в проміжок часу, коли один керівник був звільнений, а інший ще не призначений чи не обраний. На практиці часто трапляється, що керівний орган боржника змінив своє місцезнахо­дження, але саме підприємство продовжує здійснювати підприємницьку діяльність і звітує в установленому порядку за результати своєї господарської діяльності. В такому випадку той факт, що одному з кредиторів такого боржника не вдалося знайти керівника підприємства-боржника чи кредитору не відомо фактичне місцезнаходжен­ня боржника навряд чи можна вважати достатнім для визнання боржника банкрутом.
Відсутність боржника за адресою це швидше доказ не його неплатоспроможності чи банкрутства, а доказ порушення ним законодавства в частині своєчасної реєстрації змін про своє місцезнаходження.
Адреса місцезнаходження дійсно є одним із важливих чинників, який свідчить про додержання підприємцем вимог законодавства, його прозорої, не тіньової та не фіктив­ної роботи. Більше того, місцезнаходження є одним із основних елементів свідоцтва про державну реєстрацію підприємця. Зміна підприємцем адреси місцезнаходження розглядається як підстава для заміни свідоцтва про державну реєстрацію, місцезнаходження особи вноситься до Єдиного державного реєстру (п. 6 ст. 9, її. 2 ст. 17 Закону про реєстрацію підприємців).
Важливим є те, що з набранням чинності Закону про реєстрацію підприємців, одна з ознак відсутності боржника, на паш погляд, повинна підтверджуватися витягом (довідкою) із ЄДРПОУ. Такий висновок випливає з вимог п. 4 ст. 17 Закону про реєстрацію підприємців, в якому зазначено, що в Єдиному державному реєстрі містяться також відомості про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням та про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.
До Єдиного державного реєстру вказані відомості повинні заноситись державним реєстратором на підставі п. 7 ст. 19 Закону про реєстрацію підприємців, відповідно до якої юридична особа щорічно, починаючи з наступного року з дати її державної реєстрації, протягом одного місяця зобов'язана подати (надіслати рекомендованим ли­стом) державному реєстратору реєстраційну картку встановленого зразка про підтвер­дження відомостей про юридичну особу. Якщо реєстраційна картка про підтверджен­ня відомостей про юридичну особу не була надана юридичною особою в установлений цією частиною строк, державний реєстратор зобов'язаний у строк, що не перевищує де­сяти робочих днів з дати, яка встановлена для юридичної особи для подання реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну особу, направити рекомендованим листом юридичній особі повідомлення про необхідність подання дер­жавному реєстратору реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юри­дичну особу. У разі повернення до державного реєстратора рекомендованого листа з відміткою відділення зв'язку про відсутність юридичної особи за вказаною адресою або неподання юридичною особою протягом місяця з дати направлення їй відповідного повідомлення реєстраційної картки про підтвердження відомостей про юридичну осо­бу державний реєстратор повинен внести до Єдиного державного реєстру запис про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням або запис про відсутність підтвердження відомостей про юридичну особу.
Отже, одним із встановлених законом засобів доказування факту відсутності борж­ника є витяг (довідка) із ЄДРПОУ про відсутність боржника за його місцезнаходжен­ням чи відсутності підтвердження відомостей про юридичну особу.
Було би цілком правильно та логічно, якби ст. 52 Закону чітко встановлювала, що із заявою про визнання банкрутом відсутнього боржника може звертатися лише кон­тролюючий орган — орган державної податкової служби. Така пропозиція ґрунтується як на ст. 52 Закону, так і на деяких інших нормах законодавства. Так, наприклад, п. 15 ст. 58 ГК України встановлено, що скасування (припинення) державної реєстрації суб'єкта господарювання здійснюється на підставі рішення суду у випадках здійснен­ня ним діяльності, що суперечить закону чи установчим документам, або в інших ви­падках, передбачених законом. Скасування державної реєстрації припиняє госпо­дарську діяльність і є підставою для здійснення заходів щодо ліквідації суб'єкта госпо­дарювання. Такі самі вимоги передбачені в п. «в» ст. 19 Закону України «Про господарські товариства», де зазначається, що товариство ліквідується на підставі рішення суду за поданням органів, що контролюють діяльність товариства, у разі сис­тематичного або грубого порушення ним законодавства, а також на підставі рішення господарського суду в порядку, встановленому Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Фактичне перебування підприємства не за своїм місцезнаходженням це є грубе по­рушення законодавства, яке може бути підставою для припинення юридичної особи за позовом органу державної податкової служби (ДПС).
Водночас, за наявності у цього боржника податкового боргу орган ДПС зобов'яза­ний вжити заходів щодо застосування до такого боржника заходів адміністративного впливу, розшуку його активів, їх арешту та продажу для погашення податкового бор­гу. Саме виконання своїх функцій податковими керуючими дають можливість отрима­ти найповнішу інформацію про боржника, що мас бути оцінена судом при встановленні факту відсутності боржника - факту припинення боржником підприємницької діяльності.
Вважаємо за необхідне давати належну оцінку витягу із державного реєстру про відсутність боржника та, за відсутності в матеріалах кредиторів такого витягу — вва­жати підставою для повернення без розгляду заяви кредитора про визнання боржника банкрутом на підставі п. 1 ст. 9 Закону та п. З ст. 63 ГПК України.
Навіть за наявності витягу із ЄДРПОУ ініціюючий кредитор повинен надати інші докази, що свідчать про припинення господарської діяльності боржника та довести припинення підприємницької діяльності боржника.
Потрібно, щоб за Законом, відсутнім боржником вважався лише боржник, власник якого відсутній (помер, пропав і місцезнаходження його невідоме, визнаний померлим і т. ін), а в іншому разі, щоб живі власники самі і за свій кошт були зобов'язані вирішу­вати долю створених ними юридичних осіб. У разі ухилення власників від такого обов'язку вони повинні нести матеріальну та іншу відповідальність, щонайменше відшкодовувати витрати держави на ліквідацію належних їм підприємств.
 
Вісник господарського судочинства
Випуск 5’2005, стр..18-25