flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Господарський суд Одеської області

2006 р. Судді Литвинова Г. П.,Ребриста С. В "Проблеми розмежування юрисдикції спеціалізованих судів України: випадковість чи закономірність?

17 січня 2018, 15:54

 Литвинова Г. П.,

голова господарського суду Херсонської області, Заслужений юрист України
Ребриста С. В.,
суддя спеціалізованої колегії
по розгляду спорів, що виникають
із податкових та інших правовідносин,
пов'язаних із державним регулюванням
діяльності господарюючих суб'єктів,
господарського суду Херсонської області
 
ПРОБЛЕМИ
РОЗМЕЖУВАННЯЮРИСДИКЦІЇ
СПЕЦІАЛІЗОВАНИХСУДІВУКРАЇНИ:
ВИПАДКОВІСТЬЧИЗАКОНОМІРНІСТЬ?
 
Відповідно до ч. 1 ст. 125 Конституції України система судів загальної юрис­дикції в Україні будується за принципа­ми територіальності і спеціалізації.
До вересня 2005 р. система спеціалізо­ваних судів в Україні була представлена тільки господарськими судами, а з першо­го вересня 2005 року, у зв'язку з набран­ням чинності Кодексом адміністративно­го судочинства України, поповнилась ще й адміністративними судами.
Ні для кого не секрет, що прийняття Кодексу адміністративного судочинства України (далі — КАС України) — довго­очікувана подія як в юридичних колах, так і серед громадян України, оскільки саме адміністративні суди повинні довести, що головним досягненням демократії в Укра­їні є пріоритет інтересів людини-громадянина над інтересами держави, а ефектив­на діяльність цих судів є запорукою розбу­дови громадянського суспільства.
Але формування системи адміністра­тивних судів та набуття чинності КАС України породило, як не парадоксально, цілу низку серйозних практичних і про­цесуальних проблем в іншій системі спе­ціалізованих судів України — у господар­ських судах. Найважливіша з них полягає у розмежуванні юрисдикції господар­ських і адміністративних судів в окремих категоріях спорів. Насамперед це сто­сується податкових і земельних спорів.
Детальніше хотілося б зупинитися на одній з таких проблем. Як уже свідчить судова практика місцевих господарських судів, доволі проблематичним є розмежу­вання підвідомчості спорів за позовами податкових органів до суб'єктів підпри­ємницької діяльності щодо застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення правил здійснення госпо­дарської діяльності, у зв'язку з чим перед суддями господарського суду реально по­стає проблема пошуку можливого проце­суального розв'язання наявної колізії ко­дексів і визначення, за правилами якого саме судочинства — господарського чи адміністративного вирішувати такі спо­ри, оскільки Прикінцеві та перехідні по­ложення КАС України не дають на це пи­тання вичерпної відповіді .
Значно ускладнює роботу суддів з цьо­го питання і відсутність відповідних ко­ментарів з боку законодавця, які мали б обов'язковий характер і забезпечува­ли б стабільність і однаковість правозастосування при здійсненні судочинства.
Висвітлюючи проблему розмежування юрисдикції спеціалізованих судів, у по­шуках правильної відповіді, напевно, необхідно звернутися перш за все до пра­вових витоків — юридичного визначення поняття галузей адміністративного і гос­подарського права та кола урегульованих ними суспільних відносин, оскільки КАС України не містить чіткого розмежування юрисдикції ні за складом суб'єктів даних правовідносин, ні за правовою природою їх виникнення.
Під адміністративним правом юридич­на наука розуміє галузь права, якою регу­люються суспільні відносини, що виника­ють у сфері функціонування виконавчої влади. Нормативною базою адміністра­тивного права в Україні є адміністратив­не законодавство. Головними джерелами адміністративного права є Конституція України, відповідні закони України, укази Президента України, постанови Кабінету Міністрів України, акти міністерств, ін­ших центральних органів виконавчої вла­ди, Кодекс України про адміністративні правопорушення. Метою адміністратив­ного права є забезпечення ефективного функціонування механізму державного управління і порядку в суспільстві. Його норми встановлюють і закріплюють: пра­вила формування органів виконавчої вла­ди, повноваження цих органів та їх поса­дових осіб; права та обов'язки підпри­ємств, установ і організацій, а також гро­мадян у сфері державного управління; адміністративно-правові санкції до по­рушників відповідних правил. Об'єктом адміністративного права є адміністратив­но-правові відносини в окремих галузях державного управління: економіки, соці­ально-культурного будівництва, адміні­стративно-політичної діяльності, оборони, забезпечення законності та охорони гро­мадського порядку.
Господарське право — це галузь права, якою регулюються відносини у сфері орга­нізації та здійснення господарської діяль­ності, що пов'язана з виготовленням і ре­алізацією продукції, виконанням робіт, наданням послуг для задоволення потреб окремих споживачів і суспільних потреб. Нормативною основою господарського права є господарське законодавство. Його основні джерела — Конституція України, Господарський кодекс України, податко­ве, антимонопольно-конкурентне, біржо­ве, банківське законодавство.
Завданням господарського права є си­стемне правове забезпечення господар­ської діяльності, яка здійснюється на про­фесійній основі і є однією з неодмінних умов ефективного функціонування на­родного господарства країни, комерцій­ного і некомерційного господарського обігу. Забезпечення системності право­вого регулювання господарської діяльності потребує поєднання у його методі приватноправових і публічно-правових основ, елементів припису, заборони, до­зволу, рівного підпорядкування усіх суб'єк­тів господарювання вимогам суспільного господарського порядку.
Відповідно до положень ст. 2 КАС Ук­раїни завданням адміністративного судо­чинства є захист прав, свобод та інтере­сів фізичних осіб, прав та інтересів юри­дичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого само­врядування, їх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконан­ня делегованих повноважень.
Так, відповідно до положень п. 1 ст. З Кодексу адміністративного судочинства України справа адміністративної юрис­дикції — це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-право­вий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службо­ва особа або інший суб'єкт, який здійс­нює владні управлінські функції на осно­ві законодавства, в тому числі на вико­нання делегованих повноважень.
Кодекс адміністративного судочинства України до компетенції адміністративних судів відносить усі публічно-правові спо­ри, в яких позивачами є особи, на захист прав, свобод та інтересів яких подано ад­міністративний позов до суб'єкта владних повноважень щодо оскарження будь-яких його рішень, дій чи бездіяльності.
Статтею 4 Господарського кодексу Ук­раїни встановлено розмежування відно­син у сфері господарювання з іншими ви­дами відносин; згідно з нею не є предме­том регулювання цього Кодексу адміні­стративні та інші відносини управління за участю суб'єктів господарювання, в яких орган державної влади або місцевого са­моврядування не є суб'єктом, наділеним господарською компетенцією, і безпосе­редньо не здійснює організаційно-госпо­дарських повноважень щодо суб'єкта гос­подарювання .
Але, досліджуючи питання розмежу­вання юрисдикції спеціалізованих судів за позовами податкових органів до суб'єк­тів господарювання шляхом системного аналізу змісту правових норм процесуаль­ного (КАС України) і матеріального (ГК України) кодексів, не можна залишити поза увагою правові норми глави 27 Гос­подарського кодексу України, яка вста­новлює порядок застосування адміністра­тивно-господарських санкцій до таких суб'єктів. Зокрема, ст. 238 Господарсько­го кодексу України передбачає, що за по­рушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноважени­ми органами державної влади або органа­ми місцевого самоврядування адміністра­тивно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарюван­ня та ліквідацію його наслідків.
Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосуван­ня визначаються Господарським кодек­сом України, який є одним із основних джерел господарського права, іншими законодавчими актами. Адміністративні санкції можуть бути встановлені виключ­но законами.
З приписів п. 8 та 9 ст. З, п. 4 ч. 1. ст. 17, ч. 4 ст. 50, ст. 104 КАС України вбачається, що до компетенції адміні­стративних судів віднесено не всі спо­ри, в яких позивачами є суб'єкти владних повноважень. Вичерпний перелік позо­вів, за якими юридичні та фізичні особи, що не є суб'єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами у справах за позовами суб'єктів владних повноважень встановлено ст. 50 КАС України, і до них не віднесено спори за позовами суб'єктів владних повноважень до суб'єктів гос­подарської діяльності про застосування адміністративно-господарських санкцій.
Таким чином, ми вважаємо, що право­ві та юридичні підстави виникнення спо­рів про застосування податковими ор­ганами адміністративно-господарських санкцій до суб'єктів господарювання ре­гулюються виключно положеннями гла­ви 27 Господарського кодексу України і повинні розглядатися за правилами гос­подарського судочинства, оскільки в цих випадках з боку податкових органів має місце застосування до суб'єктів господа­рювання адміністративно-господарських санкцій (ст. 238 ГК України) за порушен­ня встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяль­ності, тобто податкові органи здійснюють заходи організаційно-правового і майно­вого характеру, спрямовані на припинен­ня правопорушення, допущеного суб'єк­том господарювання, та ліквідацію його наслідків.
Заявлені до стягнення суми грошових коштів по даній категорії майнових спо­рів за своєю правовою природою є нічим іншим як штрафом — адміністратив­но-господарською санкцією. Відповідно до положень ст. 241 Господарського ко­дексу України адміністративно-госпо­дарський штраф — це грошова сума, що сплачується суб'єктом господарювання до відповідного бюджету в разі порушен­ня ним встановлених правил здійснення господарської діяльності. Перелік пору­шень, за які з суб'єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.
Крім того, чинне законодавство Украї­ни в цих випадках не передбачає укла­дення або наявність між податковим органом та суб'єктом господарювання жодних угод (адміністративних догово­рів) , зміст яких складали б взаємні права і обов'язки, що за своєю правовою приро­дою і підставами виникнення могли б ма­ти адміністративний характер.
Зважаючи на викладене, вважаємо, що за своєю правовою природою і підставами виникнення спори про застосування упов­новаженими органами державної влади або органами місцевого самоврядуван­ня адміністративно-господарських санк­цій до суб'єктів господарювання є госпо­дарськими, а не адміністративними і ма­ють розглядатися за правилами Господар­ського процесуального кодексу України.
 
Вісник господарського судочинства
Випуск 1’2006, ст.. 24-26