Закурін М.К. -
заступник голови господарського суду Херсонської області
АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ ВПРОВАДЖЕННЯ В ДІЯЛЬНІСТЬ
ГОСПОДАРСЬКИХ СУДІВ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТА КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Проблема реалізації права на інформацію неодноразово ставала предметом дискусій як науковців, законотворців, політиків, так і споживачів інформації. Однією з відмінних ознак сучасного світового соціального прогресу є зростання значущості інформації у суспільних відносинах, перехід від індустріального до інформаційного суспільства, від енергетичних технологій до інформаційних.
Стаття 19 Загальної декларації прав людини, прийнятої 10 грудня 1948 року Генеральною Асамблеєю ООН надає кожному право шукати, отримувати, поширювати інформацію та діяти будь-якими засобами й незалежно від кордонів.
У сучасному суспільстві інформація відіграє вирішальну роль. Вже не виникає жодних сумнівів, що життя в інформаційному вакуумі нині є неможливим.
З метою приєднання України до Європейського Співтовариства, в якому активно розвивається інформаційне суспільство, стає вкрай необхідно вирішувати комплекс важливих організаційно-правових питань.
Обіг інформації у суспільстві дає підстави для висновку про появу нового виду суспільних відносин - інформаційних, що має бути об'єктом правового регулювання. Слід зауважити, що у багатьох сучасних міжнародних документах офіційно вживається термін „інформаційне суспільство". Сам по собі розвиток інформатики - це результат сучасної науково-технічної революції, він є об'єктивним процесом.
Сутність інформаційного суспільства полягає у стимулюванні державними органами формування нової інфраструктури для людей, що забезпечує ефективний розвиток електронно-цифрових (комп'ютерних) засобів масової телекомунікації, формування інформаційних ресурсів, підготовки інформаційних продуктів, надання інформаційних послуг, створення єдиного інформаційного простору країн, його інтеграції у світовий інформаційний простір.
У зв'язку з цим вдосконалення національного законодавства у галузі регулювання суспільних відносин щодо збирання, використання, поширення, зберігання інформації, в тому числі й інформації щодо судових рішень, вимагає забезпечення ефективного правового захисту зазначеного вище конституційного права людини.
Ефективність управління в судовій системі за допомогою інформаційних та комунікаційних технологій, його подальший розвиток і реформування значною мірою залежить від інформаційно-методичної озброєності, його матеріально-технічної оснащеності та досконалості організаційно-правових основ регулювання. Тому для науки і практики управління завжди були та будуть актуальними, по-перше, проблеми реформування самого інформаційно-методичного забезпечення управління на основі сучасних досягнень науки і техніки, розвитку його конкретних методів і методик тощо та, по-друге, проблеми реформування організаційно-правових основ інформаційно-методичного забезпечення управління у зв'язку з його подальшим розвитком і вдосконаленням.
За останні роки становлення інформаційно-методичного забезпечення судового управління серйозно змінило і значно розширило його можливості, сприяло підвищенню рівня та ефективності управління за рахунок, насамперед, швидкого розвитку його базового матеріально-технічного і програмно-математичного забезпечення, підвищення рівня професійної підготовки судового персоналу, зокрема набуття необхідних теоретичних знань та практичних навичок роботи з комп'ютерною технікою тощо. Разом з тим відповідне реформування організаційно-правових основ регулювання такого інформаційно-методичного забезпечення управління, яке і сьогодні продовжує розвиватися і вдосконалюватися, у більшості випадків, на жаль, ще не відбулося, що певним чином гальмує прогресивні процеси і тенденції. Зрозуміло, не можна професійно, грамотно і науково-обґрунтовано поставити і розв'язати сучасні проблеми організаційно-правових основ інформаційно-методичного забезпечення судового управління без всебічного і глибокого вивчення власних сучасних проблем самого інформаційно-методичного забезпечення управління в судовій системі та органах, що забезпечують її діяльність.
Сучасне інформаційно-методичне забезпечення судового управління, базуючись на його сутності, націлене на досягнення конкретних завдань, що ставляться перед управлінням й успішне виконання відповідних службових повноважень усіма структурними підрозділами та підлеглими особами. При цьому правовий аспект інформаційно-методичного забезпечення управління полягає в тому, що право в ньому використовується як об'єктивно необхідний інструмент управлінського впливу на керовані суспільні відносини, явища і процеси, який самим фактом свого існування підтримує належний рівень урегульованості та порядку всієї сукупності суспільних відносин, які так чи інакше входять до сфери інформаційно-методичного забезпечення судового управління або складають його.
Важливе значення для ефективної інформаційно-методичної підтримки роботи суду, окрім суто технічної, також є доступність до нормативно-правової бази, до судових рішень апеляційної та касаційних інстанцій з метою однаковості у сприйнятті тих чи інших правових норм, однаковості відправленні правосуддя.
З розвитком нових інформаційних технологій визначилася тенденція до використання персональної комп'ютерної техніки, поширилася сфера її застосування. В результаті цього виникли певні позитивні тенденції, серед яких ножна відзначити такі: загальне підвищення рівня комп'ютерної грамотності працівників суду; збільшення переліку комп'ютерних інформаційних обліків поширення "географії" використання сучасних засобів комп'ютерної техніки в діяльності усіх структурних підрозділів суду; розвиток технології безпаперової обробки інформації; створення комп'ютерних мереж обміну інформацією тощо.
Чого тільки варте використання в роботі судді комп'ютерного кліше того чи іншого судового рішення, яке надає можливість економити значний час, що був би затрачений при рукописному способі написання схожих за текстуальною складовою судового рішення.
Але можливості застосування комп'ютерної техніки ще не в повній мірі розкрито. Зокрема, на сьогоднішній час в судах складаються статистичні звіти як в електронному варіанті, так і в письмовому вигляді, які потім відсилаються до Вищого господарського суду України. Фактично, письмовий варіант звіт роздруковується на підставі електронного аналога, у зв'язку з чим постає питання про необхідність такого подвійного дублювання при тому, що комп'ютерний варіант звіту можна убезпечити від коригування сторонніми особами шляхом якнайшвидшого провадження в дію "електронного підпису документа".
1 червня 2006 року набирає чинності Закон України "Про доступ до судових рішень" № 3262-ІV від 22 грудня 2005 року.
Цим законом врегульовуються відносини щодо забезпечення доступу до судових рішень, ухвалених судами загальної юрисдикції у цивільних, господарських, адміністративних та кримінальних справах, та ведення Єдиного державного реєстру судових рішень.
Статтею 2 Закону встановлено, що кожен має право на доступ до судових рішень. Положення цієї статті Закону встановлюють декілька напрямків відкритості судових рішень. Зокрема, це: 1) оприлюднення судових рішень на офіційному веб-порталі; 2) можливість опублікування рішень в друкованих виданнях, або в електронній формі; 3) забезпечення особам, які беруть участь у справі, доступу до судових рішень у їхній справі в порядку, передбаченому процесуальним законом; 4) забезпечення доступу до судових рішень особам, які не беруть (не брали) участь у справі, проте вони (судові рішення) стосуються їхніх прав, свобод, інтересів чи обов'язків.
Аналіз тексту Закону дає можливість зробити висновок про його спрямованість на забезпечення прозорості діяльності судової влади та створення механізму для реалізації принципу гласності судового процесу в частині ознайомлення із судовими рішеннями. Такий механізм сприятиме однаковому застосуванню нормативно-правових актів, формуванню єдиної практики правозастосування в судах, а також забезпечить відповідальне ставлення суддів до підготовки судових рішень та реалізації принципу доступності.
Вісник господарського судочинства