flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Господарський суд Одеської області

2011 р. Суддя Закурін М.К. "Аналогія закону при розгляді скарг на дії, бездіяльність та рішення органів Державної виконавчої служби в межах Господарського процесуального кодексу України"

17 січня 2018, 16:23

Закурін Микола Костянтинович

голова Господарського суду Херсонської області

 

Аналогія закону при розгляді скарг на діїбездіяльність

та рішення органів Державної виконавчої служби в межах

Господарського процесуального кодексу України

 

Положення статті 55 Конституції України [1] передбачають, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Зміст цього кон­ституційного права полягає в тому, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

В свою чергу, реалізація права на оскарження в судовому порядку рі­шень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб відбувається через консти­туційні механізми, під якими розуміють систему правових засобів, спря­мованих на захист прав та охоронюваних законом інтересів громадян. Такі механізми визначаються залежно від предмета спору, його учасників тощо.

Зокрема, відповідно до вимог статті 85 Закону України «Про виконавче провадження» [2] скарга у виконавчому провадженні по виконанню судових рішень на дії (бездіяльність) державного виконавця або начальника органу державної виконавчої служби подається до суду, який видав ви­конавчий документ.

Безпосередньо статтею 121-2 Господарського процесуального кодексу України [3] унормована можливість розгляду господарським судом таких скарг, а саме в ній зазначено, що скарги на дії чи бездіяльність органів державної виконавчої служби щодо виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів можуть бути подані стягувачем, боржником або про­курором. Водночас сам порядок розгляду скарг визначено лише одним ре­ченням, а саме частиною 3 цієї статті, в якій вказано, що за результатами розгляду скарги виноситься ухвала.

На нашу думку, цього не тільки недостатньо, але й, без перебільшення,

замало. Так, під час розгляду скарг виникають питання про дії суду у ви­падках: відмови скаржника від скарги; ненадання ним документів, необ­хідних для розгляду скарги, що унеможливлює її розгляд; оскарження дій (бездіяльності) осіб, органів, які не мають статусу виконавчої служби. Іншими словами, виникає питання про можливість застосування аналогії процесуального права — статей 80 та 81 Господарського процесуального кодексу України, якими встановлено порядок припинення провадження у справі та залишення позову без розгляду.

Пленумом Верховного Суду України в постанові від 26 грудня 2003 року № 14 «Про практику розгляду судами скарг на рішення, дії або без­діяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звер­нень учасників виконавчого провадження» [4] дещо розширено порядок застосування вказаної статті 121-2 ГПК України при розгляді скарг на дії (бездіяльність) виконавчої служби.

Так, пунктом 3 Постанови Пленуму ВСУ зазначено, що скарги мають відповідати загальним вимогам щодо форми та змісту позовної заяви, пе­редбаченим положеннями Господарського процесуального кодексу Укра­їни, та містити відомості, перелічені в пунктах 3-5 частини 3 статті 85 Закону України «Про виконавче провадження». У разі відсутності спе­ціальної норми щодо вирішення певних питань, які виникають при роз­гляді скарг на рішення, дії або бездіяльність посадових осіб державної виконавчої служби, до скарг учасників виконавчого провадження мають застосовуватися положення ГПК, якими врегульовано аналогічні питан­ня, зокрема: статей 2, 18, 21, 22, 26, 29, 31, 41, 42, 64, розділів XI, XII, ХНІ ГПК тощо.

З викладеного слідує, що згідно з Постановою суди вправі застосовува­ти аналогію закону при вирішенні скарг на дії виконавчої служби, проте в ній не вказано про можливість застосування названих статей 80 та 81 ГПК України, у зв'язку з чим необхідно звернути увагу на наступне.

Як слідує із зазначеного, існує прогалина у процесуальному законодав­стві відносно порядку розгляду скарг на дії виконавчої служби в межах розгляду за правилами ГПК України.

Прогалина в законодавстві — це відсутність нормативно-правової ре­гламентації певної групи суспільних відносин у сфері правового регулю­вання, окресленій основними принципами права, тобто це відсутність пра­вової норми, яка б регулювала суспільні відносини конкретного виду, що потребують правового регулювання [5]. Усунути прогалину можна за допо­могою правотворчого процесу. Проте, швидке усунення прогалин можливе застосуванням аналогії.

Аналогія (від грецького — відповідність) — означає подібність, схожість у цілому відмінних предметів, явищ за певними властивостями, ознака­ми або відношеннями. Аналогія у праві є досить складним інститутом правового регулювання та охоплює велику кількість специфічних питань, зумовлених нетиповістю даного правового явища щодо процесу «стандарт­ного» правозастосування. Аналогія права як процедурно-процесуальна форма є комплексним інститутом та може забезпечувати як регулювання норм матеріального, так і процесуального права у випадку наявності в них прогалин. До інституту аналогії у праві входить аналогія закону і аналогія права, які забезпечують реалізацію права, стабільність права та водночас розвивають існуюче право відповідно до потреб суспільства [6].

Основними умовами застосування аналогії у праві є: 1) суспільні від­носини, до яких застосовується рішення, обов'язково мають знаходитись  в сфері правового впливу; 2) повна або часткова відсутність врегулюван­ня конкретного випадку нормою права та відсутність всіх інших мож­ливостей для його вирішення, наданих законом (наявність прогалин у праві); 3) юридична компетентність правозастосовчого органу щодо за­стосування аналогії у праві; 4) в будь-якому випадку застосування за­кону за аналогією не повинно суперечити принциповим положенням цієї галузі права.

Наведені чотири умови є основоположними, їх наявність дає змогу ви­рішувати спірні питання за аналогією. Вони є спільними як для застосу­вання аналогії закону, так і для застосування аналогії права.

У разі наявності таких умов застосування інституту аналогії у праві здійснюється відповідно до правил застосування аналогії: 1) при аналогії закону необхідна наявність норми, яка регулює схожі суспільні відно­сини. При цьому схожість аналізованих обставин, передбачених діючою нормою, повинна бути встановлена в істотних, рівнозначних в правовому відношенні ознаках, розходження — в деталях, у несуттєвому; 2) норми та принципи, які застосовуються за аналогією, повинні належати до тієї ж галузі права, і лише у випадку відсутності таких можливостей звернен­ня до норм інших галузей права; 3) використання аналогії неприпустиме, якщо конкретні законоположення пов'язують настання відомих наслідків лише із законом, тобто роблять виключення із принципу допустимості аналогії щодо визначеного роду обставин; 4) результат застосування ана­логії, тобто випрацювані правозастосовчим органом правоположення, не повинні суперечити діючому законодавству та принципам права; 5) об­ґрунтованість застосування аналогії правозастосовному акту, тобто мо­тивоване пояснення причин застосування до даних суспільних відносин аналогії права або аналогії закону; 6) аналогія права застосовується лише тоді, коли неможливо віднайти норму права, яка регулює схожі суспільні відносини [7].

Отже, інститут аналогії є необхідним засобом регулювання правової системи, а застосування інституту аналогії є творчою діяльністю і водно­час засновується на принципі законності, що потребує дотримання виро­блених юридичною наукою умов та правил.

Враховуючи викладене, слід дійти висновку про можливість та необхід­ність застосування аналогії закону, а саме статей 80, 81 ГПК України щодо безпосереднього розгляду скарг на дії (бездіяльність) виконавчої служби та його закінчення, в тому числі шляхом припинення провадження по скарзі або залишення її без розгляду у визначених законом випадках.

 

Список використаних джерел

 

  1. Конституція України / Відомості Верховної Ради України,   1996,  № 30 (23.07.96), ст. 141.
  2. Закон України «Про виконавче провадження»  / Відомості Верховної Ради України, 1999, № 24 (18.06.99), ст. 207.
  3. Господарський процесуальний кодекс України / Відомості Верховної Ради України, 1992, № 6 (11.02.92), ст. 56.

 

Становлення господарської юрисдикції в Україні – 20 років досвіду

с. 299-301